Přihlašte se a získejte VIP obsah. Pro novou registraci klikněte zde.
VIP obsah je určen pro každého odběratele blogu ZDARMA.


Neznáte heslo? Zkuste reset hesla.

Tento obsah je pouze pro přihlášené VIP členy. Členství je bezplatné. Pro novou registraci klikněte zde.

Neznáte heslo? Zkuste reset hesla.

Zadejte e-mail, který jste použili k registraci. Zašlu Vám na něj nové heslo.

12. 11. 2014

UPDATE 10.2.2017:
Ahojte. Připravil jsem pro Vás aktuální video problematice podnikání v UK. Mrkněte.


První článek o mé zkušenosti s LTD firmou. Založení a první problémy na které jsem narazil. Zatím nebudu popisovat věci co šly "hladce", ale pokud byste stáli i o tyto informace, klidně je budu uvádět.

Založení firmy v Anglii je prakticky easy. Mohl jsem to udělat on-line přes formulář a opravdu firma může existovat během hodin. Nicméně problém na který jsem narazil je sídlo. Každá firma založená v UK, musí mít sídlo v UK, to je hlavní podmínka.

Takže jsem začal googlit virtuální sídla. Na netu toho je opravdu mraky. Po několika hodinovém hledání jsem to prostě vzdal a místo toho hledal agentury co založení a sídlo nabízí v balíčku. Když si zadáte vyhledat založení firmy v Anglii, většinou vyjde firmavanglii.cz. Po přečtení webu jsem usoudil, že to je celý nevydařený copywriting o tom, jak skvělé je LTD a špatné je s.r.o. I komunikace je taková, divná. Takže smeteno se stolu.

Nakonec objednávám balíček u GENIUS A & F LTD (firma Alice a Franka). Ti si založili web firma-ltd.cz, který není zrovna nejreprezentativnější, nicméně přehled mají. E-mailem i telefonem jsem se dozvěděl co jsem potřeboval vědět. Zajímaly mne samozřejmě povinnosti mne jako FO vůči firmě, povinnosti LTD po samotném založení. Se vším pomohli.

Co musíte vědět o LTD

- Majitel musí mít minimálně 1 akcii za 1 libru
- LTD řídí ředitel
- Dávejte si pozor na organizační složku
- Ihned po založení se musíte přihlásit ke korporátní dani (formulář si vytisknete a musí se poslat do Anglie, podepsané černou prupiskou!)
- Plátce DPH se stáváte po dosažení obratu 77 000 liber ročně (takže budu neplátce)

Shareholders - akcie firmy

Já WEBSELLER LTD založil jako jediný ředitel a akcionář. Nicméně v brzké době budou do firmy přistupovat další lidi. Minimálně 1-2 současní vlastníci českého s.r.o. Takže určitě napíšu i něco o tom, co je potřeba udělat, když vydáváte akcie :-). Myslím, že se to bude hodit, zažít si takovou zkušenost.

Jaké jsou základní povinnosti ředitele?

Přímo na stránkách vlády UK (www.gov.uk) se dočtete soupis povinností, které spadají na hlavu ředitele.
Základní výčet překládám: (zdroj)

  • dělá vše pro úspěch firmy prostřednictvím svých dovedností, zkušeností a úsudku
  • dodržuje firemní směrnici, kterou si stanovujete založením firmy (zákonné stanovy)
  • dělá rozhodnutí ve prospěch firmy, ne sebe
  • informuje akcionáře o všech transakcích, ze kterých by mohl mít osobní benefit
  • vede účetnictví, komunikuje s obchodním rejstříkem (Comanies House) a finančním úřadem (HM Revenue and Customs / HMRC)

Jak vidíte, je to velmi podobné jak jednatel u českého s.r.o.

Problém č. 1 - organizační složka

Tohoto jsem se nejvíc děsil. Pokud máte firmu v Anglii a přitom poskytujete službu např. v České republice musíte vytvořit ze zákona tzv. organizační složku.

Organizační složka není samostatný právní subjekt. Smlouvy a vše spadá pod tu původní firmu. V mém případě bych musel vytvořit "WEBSELLER LTD, organizační složka". Registrovat se v ČR a odvádět daně. Prakticky stejné povinnosti jako české s.r.o. Což jistě chápete, dost postrácí smysl založení firmy v zahraničí.

Z toho vyplývá, že LTD není řešení pro každý typ podnikání.

WebSeller je SaaS řešení (Software, který je poskytován jako služba), a tady je první záludnost. Rozhoduje totiž kde službu (resp. core služby) poskytnu.
Pokud servery jsou umístěny například v ČR a neprokážu, že služba reálně vznikla v UK, vzniká mi povinnost založit organizační složku.

Když budu mít jádro služby na UK serverech, žádná taková povinnost nevzniká. Daně odvádím v UK. Proto pozor za co fakturujete a pozor kde je služba poskytována. Po konzultaci s právníkem jsem to nakonec vyřešil tak, že část služeb (za ty které se platí) bude na UK serverech a část co poskytujeme
"zdarma v rámci služby" bude zde v ČR. Hostujeme u WEDOSu. 

Problém č. 2 - bankovní účet

Asi největší komplikaci vidím zatím v založení BÚ. Založit účet v UK na dálku není možné. Například banka Barclays má Start-up business account (zdroj). Nicméně musíte přijet osobně a po řediteli chtějí i adresu v UK. Takže tuto variantu dávám zatím k ledu. Nicméně účet by byl zdarma, náklad vlastně jen za cestu. Barclays má údajně většina britů a přistěhovalců. Tipuju, že to je něco jako KB v ČR.

Druhá varianta je založení účtu v ČR. To možné je ale pouze na základě originálu výpisu z obchodního rejstříku (CERTIFICATE OF INCORPORATION OF A PRIVATE LIMITED COMPANY) a tzv. apostily. Což je něco jako úřední ověření.

Jelikož mám všechno u FIO banky, tak to bylo první místo, kde jsem začal.

Toto je jejich odpověď:

"Vážený pane Mikeši,

pro založení účtu společnosti registrované v Anglii je potřeba doložit pro prvotní posouzení následující:

- originál výpisu z příslušné evidence právnických osob (statutární orgány/majitelé by zde měli být identifikováni nejen jménem, ale datem narození), výpis musí být opatřen apostilou

- originál nebo úředně ověřená kopie překladu těchto listin provedený tlumočníkem zapsaným v seznamu znalců a tlumočníků vedeným některým z krajských soudů v České republice

Doporučuji v případě zájmu dokumentaci nejprve nascenovat na pobočkový email (brno.veveri@fio.cz) k posouzení.

V případě jakýchkoliv dotazů nás neváhejte kontaktovat.

S pozdravem

---
Ing. Jakub Kovář, klientský pracovník
Fio banka, a.s., Veveří 2581/102, 616 00 Brno
www.fio.cz "

A tak jsem objednal originál výpisy z rejstříku + apostilu. Toto mne stálo 4 000 Kč. Aktuálně čekám, až mi dokumenty dojdou. Údajně to může trvat až 30 dnů.

Pro překlad jsem našel brněnskou tlumočnici, která je v rejstříku soudních znalců a tlumočníků. Je to paní na volné noze (ŽL) a ty 4 papíry mi přeloží za cca. 1000 Kč. Resp. 400 Kč za NS.

Jak tedy fungovat než se vyřídí účet?

Firma může dočasně fungovat přes soukromý účet ředitele. Jednoduše každou transakci uvedete v účetnictví. Přijaté peníze pak pošlete na nově založený účet firmy. Pokud jste stihli ze svého účtu už něco zaplatit, tak se transakce musí uvést a na firemní účet posíláte rozdíl.

Co dál?

Jak vyřídím bankovní účet, napíšu na to extra článek. Mám v plánu založit BÚ v Česku i v UK. Do UK si zajedu osobně, stejně jsem slíbil své drahé polovičce malý výlet :-).

Můžete se těšit na další články spojené s LTD. Kolem je víc věcí než se zdá.


Líbil se vám článek? Sdílejte jej.


comments powered by Disqus
Zpět