Přihlašte se a získejte VIP obsah. Pro novou registraci klikněte zde.
VIP obsah je určen pro každého odběratele blogu ZDARMA.


Neznáte heslo? Zkuste reset hesla.

Tento obsah je pouze pro přihlášené VIP členy. Členství je bezplatné. Pro novou registraci klikněte zde.

Neznáte heslo? Zkuste reset hesla.

Zadejte e-mail, který jste použili k registraci. Zašlu Vám na něj nové heslo.

17. 8. 2016

Politikaření jsem se vždycky snažil vyhýbat. To, jestli Babišovo EET bude dobrý nebo špatný, nechám k polemice jiným. Nicméně je fakt, že EET bylo prosazeno a dotkne se i nás podnikatelů, co podnikáme on-line. Proto mi to nedalo a rozebral jsem rizika pro on-line podnikatele, které z EET budou plynout.

Podnikání na internetu bez platebních bran a karet si dnes umí představit málokdo. To samozřejmě ví i finanční správa a tak vydalo do parametrů tzv. formálních náležitostí (§ 5 ZoET) soupis typů plateb, díky kterým budete mít povinnost EET zavést.

Pokud tedy používáte mimo jiné i platby platební kartou, automaticky plníte jednu ze dvou podmínek stát se osobou povinnou evidovat tržby. Druhou podmínku, kterou musíte splnit je tzv. rozhodný příjem (§ 6 ZoET). To je jednoduše všechno, co je předmětem podnikání. Takže prakticky až na některé velmi vzácné případy to splníte vždycky. Mezi ty zvláštní případy uvádí Ministerstvo financí to co:

  • není předmětem daně z příjmů,
  • je ojedinělý (např. neočekávaně a jednorázově je podnikatelem přijata platba v hotovosti, ačkoliv podnikatel jinak přijímá výhradně platby přímým převodem z účtu na účet),
  • podléhá dani vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně,
  • podléhá dani ze samostatného základu daně u právnických osob.

3 možnosti, které vidím za reálné

  1. Prostě se k EET přihlásíme a budeme pod neustálou kontrolou FÚ.
    V praxi mně to trošku děsí, protože vidím do IT vývoje a vím, že není úplně vyjímkou, když systém (ale i osoba) vystaví faktury / daňové doklady blbě. S chybou. Normálně takové faktury opravíte, dohodnete se s druhou stranou a máte vyřešeno. S EET na to může zapomenout. Částky, data, neopravíte. Budete muset složitě řešit třeba opravné daňové doklady. Opravte či doplňte mě, jestli existuje jiný opravný nástroj.

  2. Přestanete používat platební brány a platby kartou.
    Ano, toto si myslím, že udělá hodně firem. Prostě budou přijímat peníze pouze převodem.

  3. Vzniknou offshore společnosti.
    Ty budou v zahraničí přijímat platby a pak jednou za čas to pošlou svým rodičovským společnostem.

Co na to GOPAY a jiné platební brány?

Moc možností nemají. Vidím zde prostor udělat přímou integraci EET do platebního procesu. Z pohledu platebních bran by to pak mohlo znamenat udělat nějaké rozhraní, kam zadáte např. API klíč, nějaké autorizační údaje. Ty pak platební brána použije k odeslání na FÚ a označí přijatou platbu s patřičným otiskem úřadu.

Problém bude v tom, že přijímání plateb je jedna věc. Vystavování daňových dokladů je věc druhá. Zákon totiž ukládá povinnost daňovému subjektu vystavit daňový doklad do 15 dnů od přijetí platby. To opravdu nevím, jak u EET plánují udělat, když už na dokladu (tedy i daňovém) musí být otisk.

Také je potřeba vzít v potaz to, že na faktury má každý podnikatel jiné SW a nástroje. E-commerce řešení mají často integrovaný fakturační systém, který není závislý např. na platebních branách.

Nevíte jestli se Vás EET týká? Nevadí, zaplaťte správní poplatek 1000 Kč a finanční úřad Vám to údajně rád sdělí :-).

Co si o té problematice myslíte vy? Jak se k EET postavíte?

 

PS: Informace jsem čerpal ze stránek Ministerstva financí (zde) a stránek o elektronické evidenci tržeb (zde).

Mrkněte na seminář o EET

Na semináři se mimo jiné dozvíte i o technických specifikací pro IT vývojáře, ale i legislativní pojetí. Posuďte sami, jestli Vám to dává smysl :-)



Líbil se vám článek? Sdílejte jej.


comments powered by Disqus
Zpět