Školení, kurzy a vzdělání vám v podnikání nezajistí úspěch, ale nasměrují

Přijde mi, že se s nejrůznějšími semináři, kurzy či školení kolem podnikání roztrhl pytel. Každý druhý tu předává své know-how a učí druhé jak to dělat správně. Přitom podniká směšně krátkou chvíli.

Často navazují na své zkušenosti jako konzultanti či marketéři. Chci jen připomenout, že reálné podnikání na vlastí jméno (či vlastní firmu) je úplně něco jiného než roky dělat poradce či konzultanta těmto firmám. Já podnikám přes 10 let, víc jak 5 let mám s.r.o. a každý den je něco co mně překvapí i když jsem si myslel, že to mám pod palcem.


Zdroj: images.google.com

Musíte velice často dělat rychlá rozhodnutí s financemi, úřady. Musíte rozhodnout koho vyhodíte, koho si necháte. Řešíte soudní spory, pravidelně máte na stole komplikace se sociálkou, finančákem či zdravotní pojišťovnou. Třeba, že máte započítané něco špatně, či váš dodavatel chtěl změnit fakturu a baf, hned máte jiné přiznání k dph, občas nějaká ta kontrola.

Taky řešíte problémy se zaměstnanci, externisty. Ti jsou často náladový, mají své potřeby. Chtějí motivovat penězi, benefitama, dalším rozvojem. A do toho vás urgují dodavatelé se svými fakturami.

Školení co jsou dnes na trhu vás učí jak vydělat peníze, jak zajistit obchod, jak řídit firmu. Ale přijde mi, že hodně z toho jsou příklady v naprosto ideálních prostředích.

Ano Internet je informační doba, každý na tom chce vydělat. Já na školení ani kurzy nechodím. Byl jsem samozřejmě v minulosti na několika, byl jsem na nejrůznějších konferencích, komunitních akcích. Sám jsem i jednu chvíli něco menšího pořádal. Nicméně nejvíc se člověk naučí, když to prostě řeší. Děláte svouji práci, řešíte aktuální situace. Nejedete podle zaručených návodů. Ty totiž často fungují každému jinak, jsou jednoduše vždy závislé na směru vnímání jedinců.

Mně se osvědčilo obklopit se lidmi, kteří mně dál posouvají. Dávají mi motivaci s nimi zdravě soupeřit, radit se s nimi zcela neformálně, navazovat spolupráce. Pokud máte kolem sebe někoho takového či sledujete někoho na blogu či twitteru. Zkuste se s ním sejít, zkuste vymyslet co byste spolu mohli podniknout. Zkuste navázat partnerství. Tyhle zkušenosti vás pak budou posouvat.

Know-how ze školení a kurzů se velice rychle zapomíná. To že vám někdo "face2face" řekne u piva či oběda co je v podnikání naprd a na čem si vymlátil zuby on, mi přijde stokrát větší přidaná hodnota.

Proto možná i píšu blog způsobem co píšu. Víc natvrdo, víc pesimisticky k podnikání, víc kriticky k druhým. Někteří to neunesou a některým to pomůže. Přitom jsem paradoxně neskutečný optimista v podnikání. Pro vše se dokážu nadchnout i když je to sebeméně reálné. Když v tom vidím smysl, získá si to i mou energii se tomu věnovat.

Zpět