Přihlašte se a získejte VIP obsah. Pro novou registraci klikněte zde.
VIP obsah je určen pro každého odběratele blogu ZDARMA.


Neznáte heslo? Zkuste reset hesla.

Tento obsah je pouze pro přihlášené VIP členy. Členství je bezplatné. Pro novou registraci klikněte zde.

Neznáte heslo? Zkuste reset hesla.

Zadejte e-mail, který jste použili k registraci. Zašlu Vám na něj nové heslo.

1. 12. 2016

Čtete článek ze seriálu o blogování s názvem 200 000 / 28. díl. Každý den zveřejňuji nový díl zde na blogu. Seriál můžete sledovat také na YouTube.


Tento díl bude srovnávací, tedy budeme srovnávat dvě naprosto rozdílné služby, jež se tváří velice podobně. Jedna je zahraniční a druhá lokální – česká. Jedná se o Stovkomat.cz, na který budete zřejmě narážet, pokud budete hledat něco levného a o zahraniční Fiverr.com, který, jak předpokládám, slouží jako vzor pro Stovkomat.cz, jenž je pokusem o jeho naprostou kopií.

Nyní si představte, že jste ve fázi, kdy máte hrozně málo času a potřebujete udělat některé záležitosti. Tato fáze je u mě velmi častá a kdybych nedokázal „outsourcovat“ některé z nich, asi bych se „zbláznil“. K tomuto právě slouží projekty typu Stovkomat.cz, Fiverr.com a další, které budeme později rozebírat. Nicméně dnes budu psát o těchto dvou zmíněných a hned vám povím proč:

Jak jsem již zmínil, Stovkomat.cz je česká kopie stránky Fiverr.com, což můžete poznat velice snadno, jelikož systém, jak se prezentuje a jak má nastaveny provize (potažmo nabídku i kategorie), jsou na první pohled zkopírované z již zmíněné stránky. Na tom však teoreticky není nic špatného a jako inspiraci si, dle mého názoru, zvolili dobrý zdroj.

Zásadní rozdíl mezi nimi je jejich úroveň, hlavně co se týče obratu. Fiverr.com má aktuálně obraty v řádech desítek milionů dolarů, což je naprosto nepředstavitelná suma pro projekt typu Stovkomat.cz. Přítomnost kapitálu v určitém projektu je vždy velmi znát. Ostatně to pocítíte i při používání služby jako takové.

Další zásadní odlišností si lze všimnout při nákupu. Na Fiverr.com budete mít neskutečný výběr dodavatelů, na kterém je služba tohoto charakteru založena. Tím, že máte mnoho dodavatelů, můžete vytvářet konkurenční prostředí, které cenu snižuje. Tato stránka je založena na principu „vše za pět dolarů“ a dále si už přikupujete bonusový extra obsah či extra práci.

Na Stovkomatu je základ Kč 150,- s možností dalšího přikoupení extra práce. Z objektivního hlediska je pro mě nepochybně Fiverr.com mnohonásobně atraktivnější oproti Stovkomat.cz z následujících důvodů:

Musím poznamenat, že jsem v obou systémech utratil mnoho peněz v řádech deseti tisíc korun (resp. na stránce Fiverr.com jsem utratil deseti tisíce korun a na Stovkomatu tisíce korun). Každopádně díky zkušenostem z obou systémů si myslím, že jsem schopen vám dát nějakou zpětnou vazbu, abyste si mohli vytvořit vlastní názor, který z nich je pro vás vhodnější.

První oblast, na kterou bych chtěl poukázat, je přístup jednotlivých dodavatelů. Pokud např. potřebujete vytvořit nějaký hezký banner na váš blog, nebo budete chtít v rychlosti vytvořit logo pro nějaký váš podprojekt na blogu, je pro vás jistě vhodné, abyste využili služby tohoto typu. Tím, že na Fiverru je obrovské množství dodavatelů (statisíce, možná miliony), jde zdejší konkurenční prostředí cítit mnohem výrazněji oproti Stovkomatu, kde, když jsem řešil některé etikety, jsem nabýval pocitu, že konkrétní člověk chtěl práci odbýt, aby dodání proběhlo co možná nejrychleji, čímž to skončilo. Nezajímal se tolik o hodnocení ani o mou zpětnou vazbu.

Zatímco u Fiverr.com jako takovém jde vidět zájem jednotlivých dodavatelů – víc prací provádějí zdarma, poskytují bonusy, i když jsou částečně placené, takže v rámci revizí vám je poskytnou zdarma, abyste vy byli spokojení. Jejich hlavním záměrem samozřejmě je, abyste jim dali co nejlepší hodnocení, tudíž jsou dostatečně motivovaní k poskytnutí toho nejlepšího za peníze, které jim platíte.

Nyní se na celou záležitost podíváme z pohledu dodavatelů. Pokud chcete mít příjmy z internetu, potom jistě nabídněte své vlastní služby (přepisování, služby virtuálního asistenta, grafika, marketing, dabování, kreslení, jednoduše cokoli, co umíte a chcete vykonávat) ostatním uživatelům. Uvedu příklad: V případě, že umíte hezky kreslit, můžete nabídnout ostatním zájemcům překreslení jejich obrázku, nakreslení karikatury, možností je skutečně mnoho.

Pokud bychom porovnávali systém odměn, je Fiverr.com postavený na provizích, resp. odměnách, a účtuje si 20 % prodejní ceny (80 % z prodeje zůstane vám). U Stovkomatu se jedná o paušální způsob, tzn., pro určité ceny služby mají nastaveny paušální částky, které si z cen strhávají. Na dané částky jsem se již díval a v průměru provize vycházejí okolo 30 %, takže již v porovnání odměn autoři, resp. dodavatelé, dostávají mnohem více u Fiverr.com. Samozřejmě zde jde o kupní sílu. Na Fiverr.com nakupuje velké množství lidí – troufnu si napsat sta tisíce až miliony mikrotransakcí mezi dodavateli. U Stovkomatu je dané množství výrazně nižší – předpokládám desítky, stovky či tisíce. Jak můžete sami vidět, úroveň je skutečně odlišná.

Vraťme se nyní zpět k otázce: „Proč vy, jako bloger, máte používat mikrotržiště a nakupovat tyto služby?“. Odpověď na ni je velmi jednoduchá: Za Kč 150 – 500,- můžete získat službu, kterou byste vy sami pravděpodobně nevyprodukovali, a samozřejmě výrazně ušetříte čas, protože se dané činnosti nebudete muset věnovat přímo vy. Jak jsem již zmínil, u obou služeb více méně funguje systém revizí, tzn., můžete mít připomínky k dané práci, dokud nebudete sami spokojeni. Pro vás, předpokládám, může u Fiverru představovat problém angličtina. Jestliže neumíte anglicky, prakticky si nevyřídíte žádný ticket, protože jinak, než anglicky, se zde neumluví, leda že byste narazili na české či slovenské dodavatele.

Ještě jedna záležitost, na kterou bych chtěl poukázat: Zdá se mi, že u Stovkomatu jsou dodavatelé, kteří danou službu nakoupí na Fiverr.com a poté ji přeprodají s určitým navýšením. Párkrát se mi stalo, že jsem viděl prakticky to stejné na obou stránkách s tím rozdílem, že na Stovkomatu to bylo dražší. Můžete zde tedy narazit na jedince, kteří se tváří jako dodavatelé, ale dodavateli nejsou, a nakoupí danou službu jinde. Nechci však nikoho identifikovat ani to dál „rozmazávat“, ale mám pocit, že takovýchto dodavatelů zde není málo.

Tohle bylo takové rychlé porovnání dvou služeb, které si jsou velmi podobné, ač jsou diametrálně rozdílné. 


Líbil se vám článek? Sdílejte jej.


comments powered by Disqus
Zpět