Přihlašte se a získejte VIP obsah. Pro novou registraci klikněte zde.
VIP obsah je určen pro každého odběratele blogu ZDARMA.


Neznáte heslo? Zkuste reset hesla.

Tento obsah je pouze pro přihlášené VIP členy. Členství je bezplatné. Pro novou registraci klikněte zde.

Neznáte heslo? Zkuste reset hesla.

Zadejte e-mail, který jste použili k registraci. Zašlu Vám na něj nové heslo.

7. 12. 2016

Čtete článek ze seriálu o blogování s názvem 200 000 / 34. díl . Každý den zveřejňuji nový díl zde na blogu. Seriál můžete sledovat také na YouTube.


Tento díl bude o bannerech, protože dostávám otázky, jestli se vyplatí prodávat bannery na blogu. Dokonce i na řadě blogů s jistou návštěvností je vidíte, avšak nevíte, jestli skutečně vydělávají, nebo ne. V tomto článku se dozvíte, jestli prodej má nebo nemá smysl.

Předpokládám, že všichni z vás bannery znáte. Určitě na vás vyskakují na téměř každé webové stránce, kterou navštěvujete – proto si instalujeme AdBlock, který samotné bannery na stránce zakazuje. Přesto přeci jen něco napíši k teorii bannerů jako takových.

BANNERY 

Prodej bannerů doprovází internetový marketing (potažmo internetovou inzerci) již od samotného počátku, což je celkem logické, jelikož se jedná o převzetí z kamenného marketingu, kde můžete vidět billboardy či nejrůznější letáky vylepené na sloupech i tramvajích, zkrátka všude okolo nás, protože vnímáme vizuálně - jakákoli grafika na webové stránce nebo na autě či sloupu nás určitým způsobem zaujme.

Na internetových stránkách se jedná prakticky o to stejné, ale liší se tím, že bannery mají trošičku větší formát než ty v kamenné formě (resp. ve formě kamenného marketingu). Mohou na nás určitým způsobem reagovat, mohou být animované, vydávat zvuky a samozřejmě mít nejrůznější rozměry.

Pokud si vypnete AdBlock, který máte pravděpodobně nainstalovaný (pokud ne, tak bannery určitě na žádné stránce nepřehlédnete), uvidíte např. na portálech typu iDnes, že prakticky jde o jednu velkou reklamu. Ať už se podíváte na strany, horní část, bannery uprostřed článků, atd.

Bannery jako takové se prodávají na základě dvou čísel. Prvním jsou imprese (počet zobrazení samotné stránky). Tedy čím častěji se banner dané stránky zobrazí (načte) na webové stránce, tím je dražší. Druhou cenovou položkou banneru je samozřejmě plocha. Čím větší plochu webové stránky banner zabere, tím je cena pochopitelně vyšší. Oproti affiliate nebo „proklikové“ reklamě typu AdSense tedy neplatíte za samotné kliknutí, ale platíte za plochu a počet zobrazení banneru.

ZPĚT K POHLEDU BLOGERA

„Má smysl, abych si já dával na svůj blog banner?“ Budete se divit, ale i když mají mnoho záporů, odpověď není úplně jednoznačná. Pokud si najdete inzerenta, který bude trvat na tom, že na vašem blogu chce mít svůj banner, je to v pořádku, klidně mu jej za nějakou částku prodejte – smlouvat se dá nad lecčím, ale vy si určujete, jestli cena bude Kč 10 000,- měsíčně či Kč 5 000,- za den.

U blogu je velmi důležité dávat si pozor, s jakou značkou a s jakým produktem se spojujete. Samozřejmě z důvodu, že vstupujete do osobnějších vztahů s vašimi čtenáři, vaše preference mohou řadu čtenářů odradit. Je to stejné jako s politickým názorem. Řada blogerů i youtuberů o politice ani o svých názorech změnu světa nemluví, aby si nerozhádali své čtenáře, jelikož by mezi nimi mohly zbytečně vzniknout rozbroje. Proto si dávejte pozor, s kým vstupujete do partnerských vztahů.

SPONZORING BLOGERA

K blogování se váže jeden pojem – sponzoring, který jistě znáte. Znamená to, že blogera mohou sponzorovat někteří výrobci, firmy i jednotlivci a v rámci sponzoringu se většinou s blogerem domlouvá určité plnění. Jednou z jeho možností může být i umístění určitého vizuálu na samotný blog. Nyní si pravděpodobně říkáte, kde vzít takové sponzory, kteří budou vydávat peníze, a vy přitom uděláte jen pár věcí.

Sponzoři se většinou ozývají sami. Jsou to speciální agentury i jednotlivci, kteří si vytipují právě tyto blogery, youtubery a další veřejné osoby či projekty, do nichž se snaží určitým způsobem vstoupit nebo s nimi navázat nějakou spolupráci (ta je samozřejmě vždy postavena na určitém protiplnění – většinou poskytnou peníze, příp. nějaké produkty či služby, vy na oplátku své publikum, příp. vaši schopnost oslovit určité množství čtenářů, diváků).

Jestliže chcete sponzory, nejlepším receptem je věnovat se svému blogu, získávat co největší návštěvnost i sledovanost. Tyto položky spolu s komunitním dopadem je dobré vložit do nějakého mediálního balíku, který umístíte na svůj blog. Mediálním balíkem mám na mysli zveřejnění některých statistických čísel, aby se agentury mohly podívat a rozhodnout se, zda jsou pro ně zajímavé, či nikoli. Tyto mediální balíky pro investory (potažmo inzerenty) budeme jistě vytvářet v nějakém díle. Vyhradil jsem si na to speciální „topic“, ve kterém se chci věnovat způsobu nabídky reklamy, inzerce i publika vašemu okolí.

Co se týče bannerů, abyste mohli spolupracovat s nějakými sponzory, příp. inzerenty, určitě potřebujete živnostenský list. Podívejte se na díl o živnostenském listě, který jsem vydal před pár dny. Díky živnostenskému listu budete mít samozřejmě schopnost vystavovat faktury, na jejímž základě vám bude partner/inzerent proplácet vaši službu, kterou bude zveřejnění daného banneru.


Líbil se vám článek? Sdílejte jej.


comments powered by Disqus
Zpět