Přihlašte se a získejte VIP obsah. Pro novou registraci klikněte zde.
VIP obsah je určen pro každého odběratele blogu ZDARMA.


Neznáte heslo? Zkuste reset hesla.

Tento obsah je pouze pro přihlášené VIP členy. Členství je bezplatné. Pro novou registraci klikněte zde.

Neznáte heslo? Zkuste reset hesla.

Zadejte e-mail, který jste použili k registraci. Zašlu Vám na něj nové heslo.

14. 12. 2016

Čtete článek ze seriálu o blogování s názvem 200 000 / 39. díl. Každý den zveřejňuji nový díl zde na blogu. Seriál můžete sledovat také na YouTube.



Posíláte mi spoustu otázek, které se zejména týkají blogování (pochopitelně). Rozhodl jsem se, že na některé z nich odpovím veřejně, jelikož se tak často opakují, že posílám stále stejné odpovědi, proto pro mě bude lehčí se odkazovat na tento článek.

„Když založím blog, za jak dlouho budu vydělávat?“

Logicky – když si povídáme o tom, jak vytvořit výdělečný blog, je tato otázka oprávněná. Pokud takto však smýšlíte a blog vytváříte pouze za účelem výdělku, máte to mnohonásobně těžší. Hned vysvětlím proč:

Blogování jako takové musí pro vás být sice hlavním centrem vašich aktivit, avšak, jak píši, je to centrum něčeho, CO DĚLÁTE. Tzn., že blogování dokáže jen umocnit něco, čemu se chcete později věnovat naplno. Blog vás tedy může raketově vynést a můžete z něj benefitovat prakticky i pár týdnu po jeho založení. Důležité ale je, abyste měli další aktivity a abyste blog používali jako centrum vašeho dění.

Toto je můj postoj, který sdílím i u všech nových projektů, jež kolem blogování zakládám. Tudíž se nesoustřeďte na to, že chcete, aby vám blog sám o sobě vydělával, ale spíše přemýšlejte nad tím, jak jej přizpůsobit a jak uživatele směrovat do části, které výdělku pomáhají.

„Musím mít pro český blog českou doménu?“

Teoreticky ne. Moc nechápu důvod, proč by tomu tak mělo být. Pokud máte český blog a plánujete psát v českém jazyce, je lepší si koupit českou doménu. Navíc její zřízení i udržování je mnohem levnější než u zahraničních domén typu .com, .net., org, apod. Samozřejmě pokud chcete mít EU doménu, jejíž pořízení může stát 50 Kč na rok, je to vaše volba, ale jejich další prodlužování stojí mnohonásobně víc než u CZ domén. Teoreticky tedy můžete mít i zahraniční domény, pro český blog však doporučuji rozhodně českou.

„Kolik jsi utratil za svůj blog?“

Tuhle otázku dostávám často, pokud jdu s někým na kávu či pivo. Řekl jsem si, že odpověď na ni zveřejním: Utratil jsem za něj zhruba 20 000 – 30 000 Kč, co se týče technické části. Zbytek času se samozřejmě špatně vyčísluje, ale aby to mělo technické zázemí, vypadalo to a chovalo se, jak má, mě stálo zhruba tuto částku. Plus jsem nad záležitostmi okolo strávil stovky možná i tisíce hodin, takže si můžete zhruba propočíst, kolik by taková věc mohla stát.

„Je možné se blogováním uživit?“

Opět to naráží na první otázku „Za jak dlouho lze vydělávat blogováním?“. Blog vás samozřejmě uživit může, jestliže jej nebude brát jako samotnou formu obživy, ale jako prostředek vašich činností, které k jejímu zajištění povedou. Jinými slovy musíte produkovat obsahu typu knížky, kurzy, poradenství, záleží na vašem oboru. U mě je to poradenství pro firmy, marketingové činnosti, vlastním vývojářskou firmu, tudíž se v těchto kruzích pohybuji a blogování mi pomáhá tyto aktivity stmelit dohromady. Přes blog mě oslovují jednotliví partneři, zájemci o případnou další spolupráci, ale zároveň je pro mě i komunikačním kanálem i podporou, tedy díky němu se mí partneři a lidé, kteří mě sledují, dozví o novinkách, jež napříč svým portfoliem mám.

„Jak dlouho bloguješ a kolik blogů jsi založil?“

Prakticky bloguji od roku 2008, aktivně jsem začal o rok, dva později, takže nějaký ten pátek už to je. Blogů jsem založil opravdu hodně. Důležitou zkušeností pro mě bylo vytvoření několika vlastních magazínů, které se blogování velmi přibližují. Založil jsem portál Praktickyzivot.cz, Hudebniscena.cz, Zdravysvet.cz, atd. V rámci tohoto portálu jsem měl vlastní redakci, kde jsem spolupracoval se spoustou autorů, vydávali jsme články, měli jsme určitou agendu, kde jsem si začal uvědomovat některé aspekty blogování, redaktorské činnosti a začal jsem hledat nějaké vzorce, o které se s vámi v článcích vlastně dělím.

Pár blogů jsem tedy založil. Co se týče klientských blogů: Poslední dobou, díky tomu, že se o blogy začínám víc zajímat, obracejí se na mě naši současní partneři i klienti včetně nových zájemců o spolupráci. Naposledy jsem např. pomáhal zakládat blog T-Mobilu přes projekt T-Crowd.cz.

„Blog jsem si založila, ale nejde mi moc psaní. Můžeš mi poradit?“

Rada, jak začít či se naučit psát, je stále stejná – pište. Můžu říct, že jsem ve škole nikdy nebyl dobrý „pisálek“, měl jsem docela špatné známky z češtiny, literatury i ze slohu. Vždy, když jsme dostali nějakou slohovou práci, psal jsem složité úvahy, ale nikdy jsem se nedržel formátu, kterého jsem měl, nemluvě o gramatických chybách, apod. Postupem času, kdy píšete čím dál víc, psaní si osvojujete, tvoříte si jakýsi vlastní rukopis, který je pro vás svým způsobem specifický, čtenáři vás sledují v podstatě kvůli němu. Tudíž se nesnažte nikoho kopírovat, pište, pište, pište, uvidíte, že to časem přijde.

„Kde brát motivaci blog rozvíjet? Po pár týdnech mě to přestalo bavit a nevím, jak dál.“

To je problém, se kterým se setkávám docela často. I ti, kteří mě v minulosti kontaktovali kvůli vytvoření blogu (jsou jich jistě desítky), to vydrželi, dejme tomu, pár týdnů, měsíc, někteří i déle, ale později to vzdali. Myslím si, že zásadní problém v přístupu je chybějící vize, k čemu blog budete potřebovat. Skutečně si musíte promyslet, co má váš blog rozvíjet a k čemu vám má dopomoci. V případě, že tuto vizi mít nebudete, budete psát i tvořit obsah, jenž nikam nepovede, ani nebude mít žádný specifický účel.

Například pokud jste copywriter a chcete nabízet své služby, je jistě dobré tvořit rozmanitý obsah, který budete schopni prezentovat případným zájemcům. Později můžete napsat knihu, která bude radit začínajícím copywriterům, můžete začít natáčet kurzy, vytvářet další spolupráce kolem copywritingu, možností je mnoho. Důležité však je říct si, k čemu vám má blog pomoci. Jestliže tohle nebudete mít v hlavě srovnané, sice založíte blog, bude zde nějaký obsah, ale nebude rozvíjen tím pravým dynamickým tempem, ani vám nebude pomáhat zlepšovat vaši osobnost, váš brand a hlavně ani podporovat případné služby, jež např. ještě ani nevíte, že budete nabízet, ale skutečně musíte znát cestu, kterou se chcete v rámci blogování vydat.

Pokud máte jakékoli otázky, pište mi přes sociální sítě, maily. Na mém blogu se jistě ke všem těmto kontaktům dostanete. Mějte se hezky!


Líbil se vám článek? Sdílejte jej.


comments powered by Disqus
Zpět